Auton ohjelmointi ja tehon lisäykset herättävät paljon kysymyksiä - tältä sivulta saat lisätietoa

Usein kysyttyä:

Mitä on auton ohjelmointi?
Ohjelmoinnilla tarkoitetaan ECU:n karttojen muokkaamista. Yleensä taustalla on halu nostaa moottorin tehoa ja vääntöä ja/tai pienentää kulutusta. Usein ohjelmoimme myös autojen lisävarusteita. Ohjelmointi suoritetaan autosta riippuen diagnostiikkaportin kautta, vaihtamalla muistipiiri tai ohjelmoimalla suoraan piirilevyn natsoista BDM-laitteella. Lisää aiheesta Ohjelmointi-osiosta.

Mitä tarkoittaa ECU?
ECU on lyhenne sanoista Engine Control Unit, eli moottorin ohjainlaite. Ohjainlaite ohjaa nimensä mukaisesti moottoria ja sen eri toimintoja sekä lisälaitteita. Muuttamalla ECU:n parametrejä saamme muokattua moottorin teho- ja vääntömomenttikäyriä ja muita ominaisuuksia.

Onko lastutus, chippaus ja ohjelmointi sama asia?
Kyllä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä: lastutus, chippaus, flash, optimointi, ohjelmointi... Kaikki tarkoittavat samaa asiaa eli moottorin ohjainlaitteen (ECU) uudelleen ohjelmointia.

Onko lastutus ja tehoboksi sama asia?
Ei. Tehoboksi on laite millä huijataan anturilta ECU:lle lähtevää tietoa, mikä on erittäin haitallista moottorille. Yleensä tehoboksilla huijataan moottorinohjainlaitetta luulemaan rail-painetta tai ahtopainetta liian pieneksi. On ensiarvoisen tärkeää että ECU:lle tuleva ja sieltä lähtevä tieto on todellista!

Näkeekö diagnostiikkalaitteilla onko autoni viritetty?
Ei näe. Edes merkkikorjaamot eivät näe onko ohjelmaa muokattu vai ei. Katsastuskonttoreiden laitteillakin se on mahdotonta.

Voiko ohjelmoidun auton palauttaa alkuperäiseksi?
Voi. Säilytämme autosi vakio-ohjelman. Palautamme sen vakioksi halutessasi, esimerkiksi myyntitilanteessa. Myös merkkikorjaamot voivat palauttaa alkuperäisen ohjelman.

Kestääkö autoni voimansiirto lisääntyneen tehon ja väännön?
Kyllä kestää. Ohjelmamme on aina muokattu kyseiselle voimansiirrolle sopivaksi. Usein voimme ottaa automaattivaihteistolla varustetusta autosta enemmän tehoa ja vääntöä. Manuaalivaihteistoisille autoille joudumme usein rajoittamaan vääntöä matalilla kierroksilla.

Carpower

Kerro meistä kavereillesi